Overkoepelende organisaties

Federatie van Uitvaartverenigingen in de provincie Groningen
Op deze website vindt u onder meer informatie en nieuws over de Federatie Groningen.

Nardus
Landelijke organisatie van provinciale koepels en uitvaartverenigingen.

Informatie over begraafplaatsen

Graftombe
Op Graftombe vindt u informatie over overleden personen die zijn begraven op begraafplaatsen en kerkhoven in Nederland. Speciaal voor genealogen en andere belangstellenden
Klik hier voor een lijst van personen die zijn begraven te Oosteinde.

Overheid

Gemeente Het Hogeland
Informatie over overlijden en begraven in de voormalige gemeente Eemsmond. Hier vindt u ook informatie over tarieven van uitgifte van graven en urnennissen.
De Verordening op de heffing en de invordering van lijkbezorgingsrechten 2015 vindt u hier.

overheid.nl
Toets in het zoekvenster “lijkbezorging” in voor wetgeving over begraven en cremeren.

Belastingdienst
Informatie over belastingzaken na het overlijden.

Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM):
Informatie over o.a. besmettelijke ziekten die de dood tot gevolg kunnen hebben.

Organisaties

Landelijk Steunpunt Verlies
Als er iemand in je omgeving is overleden, komt er een heleboel op je af. Wanneer je een directe nabestaande bent, moet je meteen heel veel dingen regelen. Het is dan moeilijk ook ruimte te hebben voor alle emoties die je voelt. Het Landelijk Steunpunt Verlies wil zowel op emotioneel als op zakelijk gebied hulp en advies bieden.

Consumentenbond
De consumentenbond publiceert regelmatig artikelen over begraven, cremeren en verzekeringen.
Onderwerpen over de uitvaart vindt u hier

Kassa
Consumenten televisieprogramma van de VARA. Regelmatig worden er artikelen gepubliceerd over begraven, cremeren en verzekeren.

TROS Radar
Consumenten televisieprogramma van de TROS. Regelmatig worden er artikelen gepubliceerd over begraven, cremeren en verzekeren.

NIBUD
Aan een uitvaart kunnen (hoge) kosten zijn verbonden. De Uitvaartberekenaar van het NIBUD laat zien welk bedrag u ongeveer kunt verwachten en dat geeft rust.

Commerciële organisaties:

Uitvaartverzorging Uil
Uitvaartverzorging Uil werkt vooral lokaal in de gemeenten Delfzijl, Eemsmond, Loppersum en De Marne.

Uitvaartverzekering Twenthe
Uitvaartverzekeraar waarmee de vereniging een samenwerkingsovereenkomst heeft.

Uitvaart.nl
Stelt nabestaanden in staat tarieven van uitvaartondernemers met elkaar te vergelijken

condoleance.nl
De site Condoleance.nl bevat digitale condoleanceregisters.